مقالات

نحوه اجرای خاکبرداری ساختمان | خاکبرداری اصولی و مراحل اولیه آن

نحوه اجرای خاکبرداری ساختمان

خاکبرداری یکی از مراحل مهم ساختمان است، اما با این تفاوت که این مرحله یکی از نخستین مراحل ساختمان میباشد و  باید با نهایت اصول و با در نظر گرفتن قوانین و شیب خاکبرداری اجرا شود.

در این مقاله قصد داریم که به شما مراحل خاکبرداری را با بیانی ساده توضیح دهیم.
و همچنین آن را بررسی کرده و به نکات مهم آن میپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مراحلی که در این عملیات صورت میگیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای شروع خاکبرداری باید نکاتی مانند: تحلیل اصولی و مناسب در بررسی های شیب، نوع خاک، خاکریزی ساختمان، قوانین خاکبرداری..، را رعایت کرده تا هنگام اجرای خاکبرداری با مشکل مواجه نشویم. از اونجایی که خاکبرداری ساختمان از اصلی ترین مراحل ساخت و ساز به حساب می آید، باید در تمام مراحل خاکبرداری ساختمان. به اصول و قواعد از قبل تعیین شده توجه شود تا بستر خاک برای سکون و شکل گیری ساختمان آماده باشد، خاکبرداری دارای مراحلی است که تحت نظارت افرادی متخصص و فضای قانونی صورت میگیرد.

خاکبرداری

در این مرحله نکات مهمی وجود دارد که باید توسط مهندسین با دقت نظارت شود!

این نکات عبارتند از: محاسبه حجم خاکبرداری ساختمان، اصول و قوانین آن، خاکریزی ساختمان با توجه به شیب خاکبرداری، درجه بندی خاک زمین، آشنایی با ماشین آلات مورد نیاز برای خاکبرداری، انتخاب ماشین آلات گودبرداری و بارگیری، در ادامه با مراحل خاکبرداری آشنا خواهید شد.

رسیدیم به بخش مهم موضوع خاکبرداری یعنی آشنایی با (مراحل خاکبرداری) مراحل خاکبرداری عبارتند از :




نقشه برداری

نخستین گام در عملیات خاکبرداری ساختمان، نقشه برداری است. نقشه برداری می تواند شامل تست های جغرافیایی برای تعیین خاک و نقشه برداری ساختمان از خدمات زیرزمینی باشد. با استفاده از نقشه می توان عیب های هر ساختمان را رفع کرد.

• تحقیقات ژئوفیزیک و مهندسی

این مرحله تعیین خواهد کرد که عمق، تقویت و حل و فصل برای بنیاد تا چه حد مورد نیاز خواهد بود، طراحی فنی در این مرحله شامل خدماتی از حمله دسترسی جاده ها و نصب و راه اندازی تجهیزات خواهد بود.

• تایید ساختمان

هنگامی که مراحل فنی کار به سرانجام رسید، و برنامه های ساختمانی توسط ناظر مورد تایید بود. کارهای گودبرداری و خاکبرداری آغاز خواهد شد. در این مرحله فعالیت های لازم برای پاکسازی شروع میشود این کار با نظارت کامل مهندسین و افراد با تجربه و متخصص انجام میشود.

درجه بندی خاک

هنگام گودبرداری باید زمین مسطح و صاف باشد. با توجه به نوع پروژه چندین مرحله برش، پرکردن و فشرده سازی وجود دارد، که باید با توجه به نوع خاک انجام شود. برای تعیین نوع خاک که یکی از مهمترین مراحل خاکبرداری ساختمان است.باید به این دو مورد مهم توجه کرد.

1_خاک شیب دار: منظور از این نوع خاک، شیب دار شدن خاک نسبت به ترانشه (به فرورفتگی های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می شود) میباشد. در این نوع باید میزان خاک بر اساس نوع خاک در زاویه مناسب شیب دار شده باشد.

2_خرد کردن خاک: در این روش خاک باید به صورت گام به گام خرد شود. از این روش برای تثبیت خاک هایی که سفت هستند استفاده میشود. البته این سفتی باید بیش از حد انتظار و مورد نیاز باشد تا خرد کردن صورت بگیرد.

• نشانه گذاری

در تخریب و خاکبرداری، از ستون های نشانگر نیمه دائمی در محدوده که برای ایجاد معیاری برای اندازه گیری تنظیم شده اند، استفاده میشود. خطوط مرکزی دیوار با استفاده از چوب و علائم دیگر مشخص می شوند. علاوه بر آن دیوار های موازی و عمودی بررسی می شوند تا اطمینان حاصل شود که پایه ها به درستی در جای خود قرار گرفته باشند.

خاکبرداری ساختمان 

از این مرحله به بعد، گودبرداری و خاکبرداری آغاز می شود. این مرحله که توسط تجهیزات حرکتی انجام می شود، کاری بسیار پیچیده است و بایستی با کلیه تکنیک های خاکبرداری آشنایت داشته باشید.

• استفاده از بتن در بنیاد

بررسی سطح پایه و اطلاع از جزئیات میزان عمق خاکبرداری، جزء آخرین مراحل خاکبرداری ساختمان است که قبل از بتن ریزی انجام می شود، پس از یکسان سازی سطح، می توانید بتن را با توجه به نسبت مورد نیاز برای بنیاد استفاده کنید.

• کفپوش

اگر خاک بسیار نرم باشد لازم است که (دیوار های حفاری)، پوشیده و بسته بندی شود. در حالی که در تخریب و خاکبرداری سبک تر و برای پی ریزی کم عمق در خاک نرم مناسب است که از بنیان های بزرگ با استانداردهای مهندسی و مطابق با ایمنی برای تخریب و خاکبرداری استفاده شود. این شرایط زمانی لازم  است اجرا شود که حفاری عمیق تر از 1/5 متر باشد.

• ایمنی در ساختمان

یکی از مهمترین مراحل خاکبرداری ساختمان این است که از سیستم های حفاظتی برای ایجاد ایمنی کارگران استفاده شود. این کار میتواند کارایی و راندمان فرآیند را افزایش دهد و به پیشرفت کار کمک کند.

ماشین آلات مورد نیاز برای خاکبرداری  •

 

برای اجرای مرحله خاکبرداری ساختمان به ماشین آلات مخصوص نیاز داریم که این ماشین آلات عبارتند از:

ماشین آلات

 

• بیل مکانیکی          • لودر

مینی لودر                شاول

اگر بنای مورد نظر، طبقه منفی و همسایه مجاور داشته باشد، مراحل خاکبرداری ساختمان باید تا نزدیکترین بخش ساختمان همسایه انجام شود. همچنین باید پایدارسازی گود و سازه نگهبان نیز انجام شده و بعد از آن عملیات خاکی شروع شود. قبل از انجام هرگونه عملیات خاکی اول کارفرما بایستی اطلاعاتی راجع به هزینه استعلام می کند. سپس به مراکز خدمات ماشین آلات سنگین مراجعه کرده و پس از آن یکی را جهت انجام انتخاب می کند.

• قیمت و تعرفه خاکبرداری ساختمان

هزینه مراحل خاکبرداری ساختمان در هر مترمکعب به میزان سختی زمین و موقعیت مکانی بستگی داشته و بر این اساس قیمت ها می توانند متفاوت باشند. به همین خاطر توصیه ما این است که مراحل خاکبرداری ساختمان خود را به شرکت‌های معتبر و مجرب در این زمینه بسپارید تا از پیشرفت مراحل به درستی اطمینان بیابید و در نتیجه از هزینه‌ها و خسارت‌هایی که ممکن است پیش بیاید، جلوگیری کنید.

به انتهای این مقاله رسیدیم (خاکبرداری ساختمان) امیدواریم که به شما کمک کرده باشیم که در زمینه خاکبرداری ساختمان اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.
در محیط ساختمان سازی اگر به نکات آن و اصول اولیه آن آشنایی نداشته باشیم آن سازه در زمان کوتاهی از بین خواهد رفت و ممکن است باعث ضرر های جبران ناپذیری باشد پس لطفا آگاهانه قدم بردارید.
 خشت اول گرنهد معمار کج تا ثریا رود دیوار کج .











 

شرکت ساختمان سازی سایناسورن با بیش از 15 سال سابقه در زمینه ساختمان سازی اجرای صفر تا صد پروژه های بزرگ ساختمانی، توانسته است سازه های حرفه ای با سطح بالا در سابقه خود ثبت کند پروژه هایی مانند (مسجد حقانیه،ساختمان پزشکان،....) که این پروژه ها در شهرستان ایرانشهر قرار دارند .

برای ارتباط با ما در انتهای این صفحه مراجعه کنید.لوگو شرکت ساختمانی ساینا سورن
شعار ما ؛ نوسازی با ما آرامش و اطمینان از شما !
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *